ULTRA VYSOKO HODNOTNÉ BETONY (ULTRA HIGH PERFORMANCE CONCRETE)
JSOU MODERNÍ KOMPOZITNÍ MATERIÁLY NA BÁZI CEMENTŮ, JEMNÝCH KAMENIV A NEJMODERNĚJŠÍCH CHEMICKÝCH PŘÍSAD, S VELMI NÍZKÝM VODNÍM SOUČINITELEM. DOSAHUJÍ VELMI VYSOKÝCH HODNOT FYZIKÁLNÍCH A MECHANICKÝCH VLASTNOSTÍ.
Tyto betony jsou výzvou pro projektanty a architekty, otevírají možnosti subtilních a houževnatých konstrukcí s velmi sníženou vlastní hmotností, ale naproti tomu s dlouhou trvanlivostí a především s vysokou tvarovou variabilitou. Jsou vhodné do prostředí s vysokým namáháním chloridy, mrazovými cykly nebo chemicky agresivními látkami. Jsou vzhledově mimořádně stabilní.
Vlastnosti UHPC
- Pevnost v tlaku může přesahovat 150 MPa.
- Pevnost v tahu za ohybu obvykle přesahuje 25 MPa.
- Odolnost vůči vlivům prostředí splňuje XC4, XD3,XF4, XA1 (dle ČSN EN 206).
- Výrazně vyšší trvanlivost materiálu a tedy i životnost konstrukce – 200 let a více.
- Nenasákavost, odolnost vůči zmrazovacím cyklům, chemicky agresivním látkám, UV záření a znečištění
- Alkalická rezerva a nenasákavost zajišťují trvanlivost výztuže i při menším krytí.
- Materiál UHPC jsou nehořlavý, zatříděn do Euro třídy A1.
V plné míře lze pro navrhování, výrobu a zkoušení použít nové Technické podmínky Ministerstva dopravy TP267 Ultra vysokohodnotný beton (UHPC) z března 2024.
Dostupné z webu PJPK zde:
Pro UHPC materiál jsou v přiměřené míře využitelné normy ČSN EN 206 a ČSN P 73 2404.
Historie
V našich provozovnách je UHPC vyvíjen od roku 2009, pod hlavičkou nadnárodního koncernu Skanska v tehdejších závodech Prefa byly zahájeny a úspěšně dokončeny výzkumné projekty podporované Ministerstvem průmyslu a obchodu a Technologickou agenturou ČR.
Prvními aplikacemi nosných UHPC konstrukcí byly v letech 2014 a 2015 Lávka přes Opatovický kanál v Čeperce (předepnutý TT nosník) a Malmö Live Kontor (bílé fasádní desky).
V průběhu desetiletí 2014 – 2024 bylo realizováno několik desítek staveb a konstrukcí z UHPC, mezi nejvýznamnější z nich patří:
- Lávka přes Dřetovický potok v obci Kladno Vrapice (experimentální skořepinový U – nosník bez betonářské výztuže)
- Lávka přes řeku Lubinu v Příboře (prostý nosník z 5 segmentů)
- Lávka v prostoru Černých mostů v Táboře (prostý předem předepnutý TT nosník)
- Lávka přes Labe v Hradci Králové (39 segmentů s přímo pochozí mostovkou)
- Lávka přes Divokou Orlici v Žamberku (2 oblouky)
- Štvanická lávka přes Vltavu v Praze (57 segmentů s přímo pochozí mostovkou, parapety, další drobné prefabrikáty)
V současné době se použití UHPC v ČR přesunulo z laboratoří a experimentálních konstrukcí ke skutečným průmyslově použitelným stavbám. Několik desítek projektů nejen pro dopravní infrastrukturu je v přípravě.